Patru pasi pentru a deveni empatic cu colegii tai

In toate cartile de specialitate legate de leadership cea mai des intalnita trasatura pe care trebuie sa o aiba un leader este empatia. Unii se nasc cu abilitati emotionale mai puternice, iar altii trebuie sa lucreze pentru a le dobandi si insusi. Empatia este capacitatea de a intelege emotional prin ce trece o alta persoana. Practic puterea de ati imagina lumea, situatia, trairile din perspectiva persoanei de dialog, a-l intelege pe cel de langa tine prin prisma emotiilor.

Ca orice abilitate aceasta poate fi antrenata atat in cadrul in care lucram, in familie sau cu orice persoana cu care interactionam. Iata patru pasi de care trebuie sa tii cont in orice dialog pentru ati dezvolta empatia fata de angajati sau colegi:

  1. Asculta activ. Fii atent la cuvinte, gesturi, inflexiuni, deoarece in spatele povestii stau emotii, trairi. Nu cauta sa il opresti desi aparent povestea poate parea fara relevanta. Invata sa asculti fara sa intrerupi ci doar punand intrebari.
  2. Foloseste-ti imaginatia. Asculta atent si imagineaza-ti ce simte, ce traieste fara a trece prin propriul filtru. Vizualizeaza situatia prin prisma a ceea ce iti este povestit.
  3. Nu judeca. Esti tentat ca atunci cand auzi o povestire sa il judeci pe interlocutor daca a procedat sau nu bine, daca tu ai fi facut la fel sau nu. Nu conteaza ce ai fi facut tu, este vorba despre el! Pretuieste autenticitatea fiecarei persoane si accepta deschis situatia pentru a o putea intelege in mod obiectiv. In felul acesta ai toate premizele pentru a incepe o discutie constructiva.
  4. Fii curios. Fii interesat sa afli cat mai multe. Pune intrebari pentru a afla detalii. Ele duc la noi raspunsuri, noi cunoasteri ce te ajuta sa il intelegi mai bine pe cel de langa tine. Fiecare om reactioneaza si gandeste diferit, fii curios sa afli cum si de ce.

Cand suntem empatici cu cineva strangem informatii emotionale despre persoana respectiva sau despre situatia in care se afla. Colectand informatii despre trairile celeilalte persoane ajungi sa il cunosti mai bine. Ajungand sa ii cunosti pe cei din jur mai bine la nivel emotional ajungi sa vezi similaritati intre sentimentele lor si ale tale si intre nevoile tale emotionale si ale lor. Cand intelegi ca nevoile de baza emotionale sunt similare cu ale tale esti capabil sa te identifici cu ele, sa te raportezi la ele si sa fii empatic cu ele.

In mediu de lucru a fi empatic te ajuta sa iti intelegi angajatii sau colegii, sa le intelegi nevoile si ce este important pentru ei, la ce anume sunt sensibili, la ce stimuli raspund. De aici orice dialog devine constructiv, iar gasirea unei cai de motivare a angajatilor devine mai clara. In cazul tau ce e nevoie sa schimbi pentru a fi empatic?

Anunțuri

Posted on Iunie 29, 2011, in dezvoltare personala and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: