The Duck Syndrome sau dorinta de a le avea pe toate

Am citit de curand despre acest concept care s-a innascut in campusul prestigioasei Stanford University, loc unde aparent studentii sunt fericiti si relaxati, dar care ascunde in spate o munca si o concurenta acerba. Ce este „the duck syndrome”?  Imaginati-va o rata care se plimba pe lac. Pare ca se plimba linistita, senina si calma. Apoi daca ne uitam sub apa vedem ca da agitat si frenetic din labe. Asa si noi oamenii afisam siguranta, calmitate si ambitie, dar in spate se afla multa munca si desigur stres. Ne dorim sa fim parinti iubitori, sa fim buni profesionisti, sa fim alaturi de prietenii nostri si sa facem fata cu succes la toate provocarile. Dar pana cand putem sustine acest ritm?

Vorbim despre echilibru intre viata de familie si cea profesionala, dar fragilitatea acestui subiect se transforma intr-o alta provocare. Cum putem lucra cu noi pentru ca ceea ce ne dorim sa nu ne acapereze si scopul sa fie pierdut din vedere? Iata cateva idei pentru a ne tempera ritmul cand simtim ca inotam si inotam, dar nu mai zarim nici un mal:

  • Recunoaste-ti limitele. Fii atent la primele semnale pe care corpul si mintea ti le ofera. Din dorinta a le avea pe toate ajungem sa ne ignoram tocmai pe noi si pierdem din vedere primele indicii ale epuizarii. Invata sa iti oferi adevarate momente de odihna si relaxare, fara orice sursa de stres fie ea e-mail, telefon sau copii. Construieste-ti momentele pentru tine.
  • Creaza o structura in programul zilnic. Desi multi oameni cand se gandesc la structura o asociaza cu o ingradire, crearea unui program zilnic ce contine in mod delimitat spatiu pentru tot ce este important in viata noastra ne ofera mai putin stres, mai multa siguranta si incredere. Daca ne propunem ca prima ora a zilei sa fie pentru studiu si informare, sa avem ore speciale pentru sot/sotie si ore pentru joaca cu copii etc., desi pare ca vom crea o rutina fortata este de fapt un antrenament al mintii pentru a reusi sa separe cu succes fiecare felie importanta a vietii.
  • Invata sa visezi. Cea mai buna resursa de energie se gaseste tot in noi. Suntem suficienti de capabili ca folosindu-ne imaginatia si creativitatea sa evadam in orice moment in locul in care ne dorim sau sa simtim ceea avem nevoie. Vizualizarea este un instrument minunat pentru a ne intari fortele, pentru a ne pozitiona intr-o anumita stare sau pentru a retrai momente dragi. Foloseste-o atunci cand ai nevoie de motivare si proiecteaza-te in acel moment de succes, foloseste-o cand ai nevoie de o pauza si evadeaza in locul tau preferat. Prin exercitiu o sa iti devina foarte usor si in control sa iti folosesti imaginatia ca pe un bun prieten de calatorie.
  • Ai mereu in vedere prioritatile. De multe ori la inceputul zilei ne propunem sa realizam anumite activitati si sfarsim sa ne ocupam de cu totul altceva. Evalueaza mereu ce este important pentru tine acum si ce impact are asupra obiectivelor tale. Cand iti cunosti prioritatile si planul final pe care il urmaresti lucrurile vin mai usor de la sine, sunt mai asezate si mai usor de realizat. 

Si as mai adauga ca poate cel mai mare dusman al stresului este joaca! Exista inca in fiecare din noi un copil care stie sa rada, sa se joace, sa se bucure de bucuria celor din jur si sa isi doreasca sa descopere mereu lucruri noi. Trebuie doar sa vrem sa accesam acest loc magic al copilariei si jocului pentru ca noi ca adulti sa ajungem mai lin si mai senini catre succesul si echilibrul la care muncim atat.

Vom vorbi despre toate acestea si vom descoperi lucrurile care ne fac sa dam frenetic din picioare pentru a simti ca traim viata pe care ne-o dorim la workshop-ul din 30 iunie dedicat femeilor care au dorinta de a le avea pe toate.

Patru pasi pregatitori la intoarcerea din vacanta

Poate a fost o pauza de cateva zile sau cateva luni, dar intoarcerea la locul de munca si reluarea activitatilor zilnice se face intotdeauna greoi.  Iata cativa pasi care m-au ajutat pe mine sa ma pregatesc pentru a reincepe munca dupa pauza avuta cu cel de-al doilea copil.

Validarea obiectivelor de atins pana la finalul anului. Restabileste obiective noi sau valideaza-le pe cele deja stabilite pentru ati consolida directia pe care vrei sa mergi. Odata ce stii catre ce vrei sa te indrepti si ce ar insemna pentru tine atingerea planului propus vei redobandi motivarea necesara pentru a te apuca de treaba si a trece la actiune.

Provocarile imediate. Profitand de ultimele zile de vacanta dupa indeplinirea primului pas poti analiza mai detasat urmatoarele provocari care pot aparea. Cu o gandire pro-activa si orientata catre rezultat etapele dificile sunt mai usor de digerat. Vizualizeaza solutii la eventualele probleme ce pot aparea si cum le vei pune in practica.

Crearea oportunitatilor. Exact primele zile de munca cand simti nevoia mai mult de socializare si mai putin de indeplinirea unor taskuri precise pot fi folosite pentru a crea oportunitati noi. Cauta sa socializezi eficient si reimprospateaza relatiile cu colegii, sefii sau partenerii tai, creaza noi legaturi contactand persoane cu care n-ai mai vorbind demult. Imbogateste-ti reteaua sociala Linkedin si participa la discutiile din grupurile din care faci parte. Citeste articole noi, de actualitate din domeniul tau si fa-le cunoscute si conexiunile tale via Facebook, Twitter. Creaza-ti premizele necesare pentru ca ai tai cunoscuti sa stie ca esti din nou la munca si dornic de actiune.

Stabileste-ti urmatoarea vacanta! De abia intors la munca si cu mintea nepregatita pentru realitatile cotidiene foloseste aceasta stare pentru a stabili urmatoarea vacanta, calatorie sau excursie. Iti va crea un sentiment de libertate, vei  vizualiza “rasplata” dupa perioada de munca care urmeaza iar atunci cand vei avea nevoie de o gura de aer te poti ocupa de planificarea ei.

Exista si mici „ritualuri” pe care putem sa le facem inainte de a ne reintoarce la munca care au rolul de a crea structura, planificare sau meditatie in activitatea zilnica. Pentru tine ce functioneaza cel mai bine? Cum te pregatesti inainte de a te reintoarce la munca?

Cum poti incepe sa practici coaching-ul?

Pentru a exercita cu maiestrie coaching-ul, ca in orice profesie, cea mai importanta este practica. Poate mai mult decat in alte domenii, deoarece este o profesie relativ noua, in care piata inca se educa, apare necesitatea respectarii unei conduite, a unei etici si competente specifice activitatii de coaching. ICF (International Coach Federation) vine in sprijinul celor scrise mai sus, iar echipa capitolului local a luat initiativa de a crea un spatiu profesionist, dedicat celor care sunt la inceput de drum in aceasta meserie sau celor care doresc sa practice si sa exerseze coaching-ul urmarind competentele cerute de ICF.

Asa a pornit programul de supervizare organizat de ICF Romania, care contine 12 sesiuni, fiecare intalnire fiind orientata pe intelegerea si practicarea celor 11 competente ale codului etic si standardelor respectate de ICF. La sfarsitul lunii noiembrie a avut loc a doua sesiune a grupului, cu aceasta ocazie incepand si experienta mea in calitate de supervizor a grupului. Despre cum a decurs intalnirea si ce urmeaza puteti gasi detalii pe http://www.coachfederation.ro/ . Mai jos am expus experienta mea vazuta ca o provocare si ca o poveste frumoasa a unei intalniri cu colegi dornici sa invete, sa experimenteze si sa descopere lucruri noi despre ei si coaching:

„Ușor-ușor ne pregătim de sărbători, moment al întâlnirilor cu cei dragi, al amintirilor din copilărie, al poveștilor și al clipelor călduroase în jurul bradului de Crăciun. În acest spirit ne-am adunat la a doua sesiune de supervizare din cadrul capitolului local, unde ne aștepta împodobit un braduț frumos.

În această a doua întalnire am clarificat și practicat cea de-a doua competență, dedicată creării încrederii și intimității cu clientul.

Atât în viața personală cât și profesională trăim într-un spațiu al relațiilor. Cum putem face ca aceste relații să fie autentice, sincere, pline de respect și încredere? Care este procesul prin care de la primul contact cu clientul și de-a lungul întregii relații putem păstra și îmbogăți această legatură? În  tot acest cadru sigur pe care îl creăm și oferim clientului apare desigur  una din abilitățile de bază ale unui coach și anume orientarea către client. Delimitarea clară a propriilor percepții despre viață și demonstrarea respectului pentru personalitatea, principiile și stilul de viață al clientului, oferind suport în provocările pe care le are de depășit. Sinceritatea și preocuparea continuă pentru binele și viitorul clientului pun bazele unei relații sănătoase care devine motorul întregului proces de coaching.

Și pentru că prin practică descoperi și evoluezi, așa și cei nouă participanți la sesiune și-au exersat această abilitate având pe rând rol de coach, client și observator.  Feedback-ul primit — atât de la fiecare participant cât și de la cei doi supervizori — a venit să sublinieze competența discutată și importanța prezenței și energiei unui coach în timpul unei sesiuni.

Suntem încă la început de drum, dar cu fiecare întâlnire fiecare plecăm acasa cu un gând, cu o percepție nouă, cu dorința de a învăța și practica mai mult, lucru valabil inclusiv pentru supervizori.

Este o provocare să poți asista și asculta astfel de sesiuni urmărind cum în cadrul unei sesiuni  de doar 10-15 minute colegi minunati instrumentează diverse competențe, creând un spațiu sigur și de încredere în care relatia creste, se dezvoltă”. Monica Nicolescu CPC